In deze videos wil ik jullie laten zien hoe je je drumsound naar een hoger niveau kan krijgen door gebruik te maken van simpele microfoon technieken.Om een zo duidelijk mogelijk beeld te geven van wat je kunt bereiken met goede positionering hoor je altijd dezelfde drummer in dezelfde ruimte met dezelfde beat opgenomen met dezelfde microfoons door dezelfde pre-amps. Het enige wat veranderd is de positionering van de microfoon. Op geen van de opnames is gebruik gemaakt van enige vorm van equalization of compressie. Alle geluidsfragmenten zijn 100% clean.

Om deze video af te trappen zal ik beginnen met een sm57 te laten zien hoe je op twee verschillende manieren je snare top kunt uitmicen.De eerste positite in on impact, waarbij je de microfoon schuin over het vel richt op de plek waar de stok het vel raakt.De tweede positie of off impact, waarbij je de microfoon recht op het vel richt wat meer aan de rand. Zoals je zult horen heeft de eerste positie een hardere aanslag of tik, en heeft de tweede positie minder impact geluid en meer tone. 

Als tweede zal ik laten zien hoe je de snare bottom kunt uitmicen. Hierbij zal ik laten zien hoe het klinkt als je de microfoon dicht bij de snaren zet, en een stukje verder ervanaf. Zoals je zult horen klinkt de positie dichtbij wat feller en met meer tone, en klinkt hij wat verder weg iets droger maar met meer rasp van de snaren.

Vervolgens zie je hoe je een Hi-hat kunt uitmicen op drie manieren. On impact, Recht in het midden en off impact. Je zult horen dat de eerste positie heel direct en fel klinkt, de tweede positie klinkt blikkeriger en de laatste positie klinkt wat voller.

Nu verplaatsen wij ons naar de toms, en voor de voorbeeld heb ik een floortom genomen. Als microfoon gebruik ik nu een AKG D112 omdat deze de verschillen duidelijker weergeeft. Wederom eerst een on impact positie, en vervolgens een off impact positie. Zoals je zult horen heeft de on impact positie meer tik van de aanslag erin zitten, en off impact meer tone.

Als laatste kijken we naar de kick, beginnend met de zogenaamde “kick-in”. Hierbij laat ik zien met behulp van een akg d12 vintage hoe deze klinkt van binnen richting het achtervel, en in het gat van het voorvel. Zoals je zult horen heb je bij de eerste positie veel impact geluid van de klopper en minder lage frequenties. Bij het gat hoor je echter meer lage frequenties van het buitenvel komen en minder directe klopper.

Als laatste bekijken we de “kick-out”. Bij deze positioneren we hem dicht bij het voorvel, en verder ervan af. Zoals je zult horen hebben beide posities meer lage frequenties erin zitten dan de kick in, echter klinkt de positie verder weg wat opener. Dit komt omdat hij minder direct bij het vel staat en ook meer weerkaatsingen van het geluid om hem heen opvangt. Meer hierover kun je zien in mijn volgende video over Rooms en Overheads.

Share in
Tagged in